افسران ترکیه و عربستان سعودی در حلب
ترجمه توسط حمید محوی ترجمه توسط حمید محوی

 

Des officiers turcs et séoudiens capturés à Alep

par Guy Delorme

Mondialisation.ca, Le 7 aout 2012

infosyrie.fr

http://www.mondialisation.ca/index.php?context=va&aid=32250

 

 

به اسارت نیروهای دولت سوریه درآمدند

نوشتۀ گی دلورم

 

خیابان صلاح الدین. عکس برداری به تاریخ 6 اوت 2012

دیروز (6 اوت 2012) و امشب، ارتش سوریه بی وقفه روی «شورشیان» (بخوانید تروریستها) در حلب فشار وارد کرد که برخی محله های حلب را به اشغال خود درآورده بودند. هیچکدام از «شورشیان» از اهالی حلب نیستند. بمباران و نبرد به ویژه در محلۀ صلاح الدین، شاعار و هانانو (مترجم : نام محله ها احتمالا صحیح نوشته نشده است) بی وقفه ادامه داشته است، این دو محله در جنوب شرقی حلب واقع شده است. به گفتۀ ناظران سازمان ملل متحد نبردها به شکل فوق العاده ای شدید بود، به طوری که هیئت بیست نفری آنها روز دوشنبه تصمیم می گیرند شهر را به مقصد دمشق ترک کنند.

پیشروی ارتش

در مورد محله ای که به نماد نبردهای حلب تبدیل شده، یعنی محلۀ صلاح الدین، روزنامه نگار شبکۀ ایرانی به زبان عربی ال-الم  در محل، حسین مرتدا اطمینان داد که نیروهای دولتی پیشرفتهای چشم گیری داشته اند، و تروریست ها مجبور شدند به محلۀ مجاور، یعنی محلۀ صیف الدوله عقب نشینی کنند. در بعد از ظهر دوشنبه، مرگ 9 نفر از رؤسای نظامی ابو ابیدا در رسانه ها اعلام شد.

از سوی دیگر، نیروهای دولتی مرکز فرماندهی گروه اسلام گرایان افراطی (که خود را وابسته به القاعده اعلام می کنند) جبهۀ نصرت وابسته به القاعده در محلۀ شاعار را چند ساعت پس از آن که آنها اعلام کردند که کنترل را به دست گرفته اند، تارومار کردند.

برخی سایت های طرفدار تروریست ها می گویند که از طریق بمباران هوایی مرکز فرماندهی را که در یک ساختمان اداری بر پا شده بود تخریب کردند. بنا بر گزارشات تلویزیون ایرانی به زبان عربی، در جبهۀ شورشیان چندین نفر کشته و زخمی شدند. ارتش سوریه در عین حال مدرسۀ سلیمان خاطر را که توسط شورشیان به پادگان تبدیل شده بود، به تصرف خود درآورد. با این وجود، ارتش سوریه هنوز مرکز فرماندهی ارتش آزاد سوریه را تخریب نکرده است.

در بامداد روز دوشنبه، طی درگیری در دانشکدۀ علوم و دانشکدۀ حلب چند شبه نظامی از بین شورشیان به هلاکت رسیدند. هم زمان درگیری های دیگری در محلات سوککاری، ساخور، هنانو ادامه دارد و در محاصرۀ ارتش سوریه به سر می برند. موج جمعیت شهر که مجبور به ترک خانه هایشان شده بودند، یکی دیگر از گزارشات رسیده از شهر حلب است.

در اینجا (لینک زیر) گزارشی را که روز دوشنبه 6 اوت تلویزیون سوریه الاخباریه دربارۀ محلۀ صلاح الدین پخش کرد می بینید : مرد سالمندی را می بینیم که روایت می کند که چگونه تروریستها او و خانواده اش را از محل سکونتشان رانده اند و حالا تحت حمایت ارتش سوریه هستند. یک نظامی ارتش سوریه را می بینیم که به یکی دیگر از بی خانمان شده ها اطمینان خاطر می دهد. روی اجساد کشته شدگان ارتش آزاد سوریه، پاسپورتهای اردنی، ترکی و قبرسی دیده می شود. یارا عباس روزنامه نگار اعلام کرد که نیمی از محلۀ صلاح الدین پاکسازی شده و ارتش همچنان به پیشرویهایش ادامه می دهد.

http://www.youtube.com/watch?v=_CPf5gDapp8&list=UUuD15-hA3hh_qX7YqwHrgag&index=9&feature=plcp

 

ما در این جا به گزارشات حسین مرتدا می پرازیم. فرستادۀ ویژۀ ال الم (شبکۀ ایرانی به زبان عربی) در حلب، او از آغاز نبردها در حلب حضور داشته و تأیید می کند که افسران سعودی و ترکیه توسط ارتش سوریه اسیر شده اند. حسین مرتدا مشخصا چگونگی اسارت آنها را توضیح  می دهد : آنها طی دامی که ارتش سوریه تدارک دیده بود، در محله ای که رادیو تلویزیون سوریه در آنجا واقع شده، به اسارت درآمدند. او اسامی افسران خارجی اسیر شده را نیز اعلام کرد : دو افسر ترکیه، سلطان اولدو و طاهر امنیتیو، پنج سعودی : عبدالوحید الثانی، عبدالعزیز الماتیزی، موسی الظاهرانی، فیراس الظاهرانی

: deux Turcs, Sultan Oldu et Taher Amnitiu ; cinq Séoudiens : Abdel Wahed Al-Thani, Abdel Aziz Al-Matiri, Ahmad Al-Hadi, Moussa Al-Zahrani, Firas Al-Zahrani.

گزارش شبکۀ ال الم :

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=EBfTFOc3KAI

بنگاه خبری ترکیه، «خبر ترکیه» اعلام کرد که روز دوشنبه 40 نظامی ترکیه هنگام عبور ازمرز به اسارت درآمده اند. این بنگاه خبری توضیح داد که این نظامیان توسط شبه نظامیان کرد «یگان های حافظ مردم» دستگیر شده اند. این یگان ها یکسال پیش تشکیل شده اند و با دولت سوریه همکاری نزدیک دارند.

رسانه های فرانسوی در مورد دستگیری افسران عربستان سعودی و ترکیه سکوت کرده اند (مترجم : کاملا مثل وقتی که افسران خودشان دستگیر شده بودند. هنوز هم که هنوز است سکوت کرده اند) در هر صورت این دستگیری ها پروندۀ این کشورها را در جنگ اعلام نشده علیه سوریه سنگینتر خواهد کرد. و البته به همین نسبت پروندۀ ارتش آزاد سوریه به دلیل استخدام خارجی ها سنگینتر خواهد شد.

مطمئنا دست یازی ارتش آزاد سوریه – اسلام گرا در حلب طرفداری نخواهد داشت، زیرا حلب یک شهر مدرن است و هیچ نسبتی با ارتش بین المللی اسلام گرایان ندارد. پرسشی که دررابطه با حلب مطرح می باشد، درهم کوبیدن شورشیان مسلح نیست، بلکه پرسش این است که چه زمانی به وقوع خواهد پیوست و تکلیفشان یکسره خواهد شد؟

August 10th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی